Voelen en ruiken aan kunst

donderdag, 23 september 2021

Het Van Abbemuseum maakt het museum beter toegankelijk voor blinde en slechtziende kunstliefhebbers en andere mensen die kunst willen aanraken. Je mag aan dingen voelen en ruiken. Zo ben je eigenlijk net zo bezig als de kunstenaar zelf.

Met ruim 25 geurkaartjes, muziekstukken en dingen om te voelen is het een grote verbetering in de toegankelijkheid van het museum.

Kunst wordt veel leuker als je het kunt aanraken. Aan alleen een tekst heb je niks als je een visuele beperking hebt. Dat geeft alleen een klein beetje een idee wat er te zien is, maar dat is dan ook alles.

Voelen aan kunst in het Van Abbemuseum. Foto: Joep Jacobs.

Het schilderij Het bad van de vagebonden (1936) van Jean Brusselmans heeft de muffige geur van een vies zwembad. Het is niet het olieverf op doek zelf dat zo ruikt, maar het geurkaartje ernaast, dat het museum heeft opgehangen zodat ook blinde en slechtziende bezoekers de tentoonstelling kunnen ervaren.

De beschrijving van de geur die George Kabel (66, ruim dertig jaar blind) geeft, komt behoorlijk overeen met wat er op het schilderij te zien is: een groep mannen springt vanaf een brug een kanaal in, het water is net zo grijs als de straat ernaast. Op de achtergrond zie je een rokende fabriek. Samen met de tekst komt het schilderij echt tot leven voor hem.

Het Van Abbemuseum maakt het museum beter toegankelijk voor blinde en slechtziende kunstliefhebbers.