Het Nationaal Holocaustmuseum wint Gouden Prokkel

zondag, 29 september 2024

Gouden Prokkels zijn felbegeerde prijzen voor de mooiste initiatieven waarbij ontmoetingen hebben plaatsgevonden tussen mensen met en zonder verstandelijke beperking.

Op vrijdag 27 september vond de prijsuitreiking plaats in Utrecht. Linda Voortman, wethouder in de gemeente Utrecht, reikte de prijzen uit.

Het Nationaal Holocaust Museum won in categorie Beeldvorming en media.

Belangrijk thema

De BedrijfsProkkelstage bij het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam wordt als Prokkelinitiatief zeer gewaardeerd omdat het een belangrijk maatschappelijk thema is waar de deelnemers actief mee aan de slag zijn gegaan.

Zij hebben zelf contact opgenomen en het museum stond ervoor open en vond het een goed idee om klein te beginnen.

Het museum heeft laten weten dat ze graag meer groepen met mensen met een beperking in het museum willen ontvangen.

Micky en Daniëlle

Ervaringsdeskundigen Micky en Daniëlle zijn beiden geïnteresseerd in vroeger en gaan graag naar een museum.

Zou het Nationaal Holocaustmuseum openstaan voor een BedrijfsProkkel was hun vraag?

Omdat het voor het museum nieuw was, wilde men graag klein beginnen.

Indrukwekkend

Micky en Daniëlle hebben een indrukwekkende dag meegemaakt en Daniëlle beschrijft dat ze denkt dat als we allemaal iets dankbaarder gaan zijn voor ons eigen leven en meer begrip tonen voor elkaar, dat de samenleving daar echt van opfleurt. Dit sluit naadloos aan bij wat Prokkelen ook echt is.

Daniëlle: “Tijdens het voorgesprek maakten we optimaal kennis en hadden we het ook verschillende keren over de paralellen die de Joden en wij mensen met een beperking vaak meemaken. De bewering dat het precies hetzelfde is, zal ik nooit maken, want ik word immers niet vervolgd, maar dat ik soms uitgesloten word en nagestaard omdat ik toevallig een beperking heb. Tja, dat gebeurt helaas wel.

Net als dat het soms vervelend is dat wij niet kunnen en mogen sporten bij de reguliere sportclubjes, maar vaak worden aangeduid worden met bijvoorbeeld G Hockey, G Voetbal of zelfs een heel eigen sportvereniging. Dit is uiteraard allemaal met de beste bedoelingen, maar jammer is het wel. Die G staat een inclusieve samenleving namelijk best in de weg. Soms wil ik namelijk gewoon ‘Daniëlle’ zijn en me anoniem in het zweet werken en die G voorkomt dat. Die G zet me namelijk in een aparte categorie weg.”

Hier doen Micky en Daniëlle uitgebreid verslag van hun Prokkelstage bij het Nationaal Holocaustmuseum.

Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam