Goudschat in Twente

vrijdag, 1 april 2022

Het is voor veel mensen een droom: een schat vinden met een metaaldetector. Voor twee vrienden uit Twente kwam deze droom uit.

Munten en sieraden

Zij vonden vorige maand tientallen gouden munten en sieraden met een metaaldetector. Dat is bijzonder, want in Twente is nog nooit zo’n oude schat gevonden. De munten en sieraden komen uit de vroege middeleeuwen.

Offerplaats

Op dezelfde plek zijn ook palen gevonden. Wetenschappers denken dat de plek vroeger een offerplaats was. Mensen die er langs liepen, lieten munten en sieraden achter. Bijvoorbeeld voor Wodan en Donar. Dat waren belangrijke goden voor de mensen van toen.

De goudschat is tot 30 oktober 2022 te zien in Rijksmuseum Twenthe.

Wil je meer weten over schatten en andere bijzondere vondsten? Zoek dan snel een leuk museum uit met de museumkiezer!

>>> Naar de Museumkiezer

Een deel van de gevonden schat.