Daniëlle en Micky willen vaker naar het museum

donderdag, 6 oktober 2022

Daniëlle en Micky vertellen in het Rijksmuseum hoe musea meer rekening kunnen houden met mensen met een verstandelijke beperking. Vincent Bijlo stelt de vragen. Hij is blind en weet ook goed wat er beter kan als het gaat om toegankelijkheid.

Congres Rijksmuseum

In het Rijksmuseum in Amsterdam komen veel mensen bij elkaar om te praten over inclusie. Dat betekent dat iedereen mee kan doen. Ook mensen die blind, doof of op een ander manier beperkt zijn.

Daniëlle en Micky vertellen dat je niet altijd kunt zien of iemand een beperking heeft. "Maar als mensen het verteld wordt, word je soms ineens heel anders behandeld. En dat is niet altijd leuk", zegt Micky.

Leuke tijd in het museum

In een museum kan niet iedereen naar binnen. Soms is het te ingewikkeld gemaakt, zijn er te veel prikkels of is het gewoon te duur. Daniëlle en Micky gaan vaak naar musea als liefhebber en als museumonderzoeker. Zij kunnen goed vertellen wat zij als ervaringsdeskundigen meemaken.

Zij hebben daarom voor Steffie meegewerkt aan Naareenmuseum.nl. Een makkelijke manier om meer mensen met een verstandelijke beperking naar het museum te helpen en ze een leuke tijd te bezorgen.

Museumonderzoekers

Daniëlle is als onderzoeker naar Naturalis geweest. Het was deze keer geen zware taak. "We werden heel leuk ontvangen door allemaal aardige mensen." Over het museum zelf zegt ze: "Soms is het wat veel tekst en geluid. Ook mogen de letters hier en daar wat groter." Ze gaat nu zeker vaker naar Naturalis.

Micky houdt van musea die over oorlog gaan. "Geschiedenis is mijn grote liefde. Het gaat mij niet om de wapens, maar over hoe mensen zover kunnen komen om ze te gebruiken."

Alle twee gaan ze het liefst alleen of met hun ouders. "Als je als groep vanuit de zorgorganisatie gaat, is het vaak aapjes kijken. Mensen gaan stemmetjes opzetten en in verkleinwoorden spreken. Alsof we kinderen zijn."

Kunst moet je voelen

Ze willen graag dat mensen met een verstandelijke beperking met een klein beetje hulp ook welkom zijn. "We zijn niet dom. Wij genieten ook van geschiedenis en kunst", zegt Daniëlle. "Kunst gaat over gevoel", vindt Micky. "Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben."

Kunst kan je op verschillende manieren beleven. Je kan het soms ook voelen, horen of ruiken. Mensen met een verstandelijke beperking vinden het prettig om hun zintuigen te gebruiken.

Vincent Bijlo snapt het volledig. "Volgens mij hebben veel kunstenaars ook een verstandelijke beperking." lacht hij. "Kunst moet je kunnen voelen. Daar hoef je inderdaad niet voor geleerd te hebben. Maar vertel dat maar eens aan al die gestudeerde museummensen hier."

Wil je ook graag naar een museum? Kijk dan hier welke het leukste voor jou is. Want iedereen heeft zijn eigen interesses.

Je kan hier het hele interview bekijken en beluisteren.

Micky Hermes en Daniëlle Amelsbeek tussen de andere sprekers van het congres over toegankelijk museumbezoek.