Gratis naar Frans Hals in het Rijksmuseum

maandag, 26 februari 2024

In het Rijksmuseum kun je nu een tentoonstelling over Frans Hals zien. Daar zijn ongeveer vijftig van zijn beste schilderijen te bewonderen. Ze komen uit verschillende landen.

Snel

Frans Hals schilderde op een bijzondere manier, alsof hij snel werkte. Mensen vinden dat hij een vernieuwende schilder was in de 17e eeuw. Hij schilderde allerlei mensen, zoals belangrijke mensen, muzikanten en kinderen. Hij deed dat zo goed dat het lijkt alsof ze echt leven.

De tentoonstelling over Frans Hals is georganiseerd met hulp van musea uit Londen, Berlijn en het Frans Hals Museum in Haarlem.

Feestmaal

Je kunt in Amsterdam schilderijen zien die nog nooit eerder zijn uitgeleend, zoals het Feestmaal van de officieren en de Regentessen. Ook zijn er schilderijen te zien uit privécollecties en andere musea.

Een van Frans Hals' beroemdste schilderijen, De lachende cavalier, komt na meer dan 150 jaar voor het eerst terug naar Nederland, dankzij een besluit van een museum in Londen.

Eerste keer

Dit is de eerste keer dat Frans Hals zo centraal staat in het Rijksmuseum, dat niet ver van Haarlem ligt, waar hij woonde en werkte. Als je meer over hem wilt weten, kun je een wandeling maken door Haarlem, het Frans Hals Museum bezoeken en zijn familiegraven bekijken in de St. Bavokerk.

De tentoonstelling van Frans Hals is in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum. Je moet wel van tevoren een tijd reserveren via Rijksmuseum.nl.

ABCDate

Deelnemers van ABCDate en ABCMaatje mogen gratis op 4 juni naar de tentoonstelling. Je kan je hiervoor aanmelden via de kalender in de website of de app.

Installatie van het Feestmaal van de officieren van de St. Jorisschutterij uit het Frans Hals Museum, Haarlem Foto: Rijksmuseum/ Kelly Schenk
Foto: Rijksmuseum/ Kelly Schenk